The importance of implementing compliance programmes in higher education institutions

Authors

  • Leonilde Rodrigues Dias Olim Universidade de Lisboa, (Portugal). Centro de Investigação do Instituto Superior de Administração e Línguas
  • Andreia Nicole Pereira Carvalho Universidade de Aveiro, (Portugal). Centro de Investigação do Instituto Superior de Administração e Línguas
  • Sancha de Carvalho e Campanella Universidade dos Açores, (Portugal). Centro de Investigação do Instituto Superior de Administração e Línguas

DOI:

https://doi.org/10.37497/RPD.v3i1.80

Keywords:

Compliance, Ethics, Higher education, Integrity, Quality

Abstract

Since the implementation of the Bologna Process, European universities have faced a paradigm shift aimed at meeting the demands of an increasingly informed society, the evolution of scientific and technological knowledge, and the challenges of employability. The management style of educational institutions has itself changed, recognising the importance of implementing compliance programmes that lead to a culture of ethics, transparency, equity and accountability that should be cultivated by everyone who is part of the education system. Since private education is an extremely competitive and regulated sector, the implementation of such programmes is even more decisive. It is in this context that this paper analyses a case study of a private higher education institution, the Higher Institute of Administration and Languages (Instituto Superior de Administração e Línguas). With this case study, one intends to analyse how this institution combats unethical practices and behaviours in the teaching process and scientific research and how it encourages a culture of integrity and quality. In recent years, these issues have assumed particular relevance for higher education institutions and, as such, they need in-depth scientific research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonilde Rodrigues Dias Olim, Universidade de Lisboa, (Portugal). Centro de Investigação do Instituto Superior de Administração e Línguas

Licenciada em Línguas e Literaturas Modernas, Inglês/Alemão, Universidade de Lisboa, (Portugal). Centro de Investigação do Instituto Superior de Administração e Línguas.

Andreia Nicole Pereira Carvalho, Universidade de Aveiro, (Portugal). Centro de Investigação do Instituto Superior de Administração e Línguas

Doutoranda em Turismo, Universidade de Aveiro, (Portugal). Centro de Investigação do Instituto Superior de Administração e Línguas.

Sancha de Carvalho e Campanella, Universidade dos Açores, (Portugal). Centro de Investigação do Instituto Superior de Administração e Línguas

Doutoranda em Ciências Económicas Empresariais, Universidade dos Açores, (Portugal). Centro de Investigação do Instituto Superior de Administração e Línguas.

References

Anderson, G. (1993). Fundamentals of Educational Research. Falmer Press.

Azzari, B., Scalisse Silva, A., & Chiarello, F. (2020). Ética e integridade nas instituições de ensino superior: a importância da implementação de programas de compliance nas universidades. Revista de Direito Brasileira, 26(10), 457. https://doi.org/10.26668/indexlawjournals/2358-1352/2020.v26i10.6252

Cardoso, S., Tavares, O., & Sin, C. (2015). The quality of teaching staff: higher education institutions’ compliance with the European Standards and Guidelines for Quality Assurance - the case of Portugal, Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 27, 205–222. https://doi.org/10.1007/s11092-015-9211-z

Instituto Superior de Administração e Línguas. (2017). Manual da Qualidade. https://isal.pt/wp-content/uploads/2020/12/manual-da-qualidade-isal.pdf

Instituto Superior de Administração e Línguas. (2021). Regulamento de Avaliação de Aprendizagem e Obrigações dos Docentes. https://isal.pt/wp- content/uploads/2021/07/regulamento-de-avaliac%CC%A7a%CC%83o-de-aprendizagem-e-obrigac%CC%A7o%CC%83es-dos-docentes.pdf

Kleijnen, J., Dolmans, D., Willems, J. & Hout, H. V. (2013). Teachers’ conceptions of quality and organisational values in higher education: compliance or enhancement? Assessment & Evaluation in Higher Education, 38(2), 152-166. https://doi.org/10.1080/02602938.2011.611590

Regulamento n.º 14/2022 do CENIL - Centro de Línguas, L.da. (2022). Diário da República: II série, n.º 4. https://files.dre.pt/2s/2022/01/004000000/0041800425.pdf

Regulamento n.º 248/2021 do CENIL - Centro de Línguas, L.da. (2021). Diário da República: II série, n.º 53.

https://files.dre.pt/2s/2021/03/053000000/0045800462.pdf

Shah, M. & Jarzabkowski, L. (2013). The Australian higher education quality assurance framework, Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 17(3), 96-106. https://doi.org/10.1080/13603108.2013.794168

Teelken, C. (2012) Compliance or pragmatism: how do academics deal with managerialism in higher education? A comparative study in three countries, Studies in Higher Education, 37(3), 271-290. https://doi.org/10.1080/03075079.2010.511171

Tenório, R.M., & Andrade, M.A.B. (2009). A avaliação da educação superior no Brasil: desafios e perspectivas. In J.A.C. Lordêlo & M.V. Dazzani (Org.). Avaliação educacional: desatando e reatando nós (pp. 103-122). EDUFBA. https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/5627/1/Avaliacao_educacional.pdf

Published

2023-01-01

How to Cite

OLIM, Leonilde Rodrigues Dias; CARVALHO, Andreia Nicole Pereira; CAMPANELLA, Sancha de Carvalho e. The importance of implementing compliance programmes in higher education institutions. Revista Pan-americana de Direito, Curitiba (PR), v. 3, n. 1, p. e80, 2023. DOI: 10.37497/RPD.v3i1.80. Disponível em: https://periodicosfapad.emnuvens.com.br/rtpj/article/view/80. Acesso em: 18 apr. 2025.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)